9 okt. 2011

Dunder Äppelmos

Jag gillar äppelmos på min frukostgröt, med det jag inte gillar är köpt äppelmos fullproppat med socker och andra tillsatser. Så efter kvällens powerwalk blev det äppelplockning. Att göra äppelmos är väldigt enkelt....

Skala och skiva äpplena, lägg dem i en kastrull med lite vatten i och låt koka i ca 30 min på svag värme. Istället för socker tillsätter jag lite honung efter att moset har svalnat. Tillsätts det när moset fortfarande är varmt dör den nyttiga prebiotikan (tål ca 30 C) och antioxidanterna (tål ca 60C) i honungen och utan dem blir det inget "Dunder Äppelmos"!





     

2 kommentarer:

  1. Ja visst är det enkelt att göra äppelmos :) Jag har också fotat till bloggen nyligen :) Men mitt mos var det socker i... honung hade ju varit bra!! Får komma ihåg det till nästa år.

    Sanna

    SvaraRadera
  2. Ja glöm nu inte honungen nästa gång!! :-)

    SvaraRadera