26 nov. 2011

Godis är gott!

Nu har jag skrivit om det här inlägget 5 gånger. Att rekommendera godis som Kostrådgivare är lite märkligt och inget jag gör. Godis är inte nyttigt och inget vi behöver....i alla fall inte kroppen.

Men mitt belöningssystem behöver det!

Att äta en hälsosam kost utan att unna sig något gott då och då tror jag inte på så länge det handlar om att hålla en stabil vikt. Så länge man äter nyttig mat största delen av veckorna är min åsikt att man kan unna sig sin lilla last på helgen. Utan att ha någon som helst ångest över det. Mina laster är tidningar och smågodis! Det är min lilla mys-stund på helgen =)

Några tips är:

- Ät aldrig godis på tom mage. Ät upp maten först är en bra regel. Dels äter du mindre godis och dels gör sockret mindre skada.
- Träning innan gör också att sockret gör mindre skada.
-Köp inte hem stora påsar, är det slut är det slut.
-Barn "tål" inte samma mängd socker som en vuxen, ganska logiskt. En serietidning te.x fungerar också bra för belöningssystemet i hjärnan.

Det var allt för i kväll, i morgon blir vi hälsosamma igen! ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar