7 dec. 2011

God Gulasch

Tiden går fort när man städar och fixar kontor och i går upptäckte jag att det var middagsdags 30 min innan den skulle vara klar. Då är det bara att öppna frys och kyl och göra något av det som finns hemma. Köttfärs är alltid bra att ha i frysen och potatisar kan man alltid rota fram i kylen. Krossade tomater är också något som är enkelt att ha i skafferiet. En bra kosthållning grundar sig i att ha bra basvaror hemma.

Potatis och köttfärs blev i alla fall till gulasch och efter lite googlande hittade jag ett recept som jag skrev om till Fröken Chili style!


4 pers.

400 g nötfärs
2 gula lökar
6 potatisar
1 msk tomatpuré
1 förp/burk krossade tomater (köp en utan tillsatt socker)
1 liter vatten
1msk rapsolja
2 pressade vitlöksklyfta
1 hackad chilifrukt
3 tsk paprikapulver
salt
peppar
gurkmeja
persilja (fryst)
gräddfil


Hacka löken och fräs den i smör. Skala och tärna potatisarna. Tillsätt dom, krossade tomater, tomatpurén, kryddorna, chili och vitlök. Koka under lock i ca 10 min. Bryn under tiden färsen i en stekpanna. Lägg färsen i soppan. Efter ytterligare 10 min eller när potatisen är mjuk smakas soppan av med ev mer salt. Granera med persilja och en klick gräddfil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar