21 feb. 2012

Fettisdagen

I dag är det semlornas dag! Snabba kolhydrater och fett i en stor bulle! Precis det vi människor vill ha. Lagra in inför svältperioder för överlevnad. Dessa svältperioder som tack och lov aldrig kommer nuförtiden i vår del av världen. Reptil hjärnan tar övertaget och mumsar glatt på!

Men handlar det om en eller några semlor per år är det ingen större fara. Som jag alltid säger, allt handlar om mängden och tiden. Äts semlan efter ett träningspass gör den mindre skada. Äts den mitt på dagen gör den mindre skada än om den äts inför natten.

Själv får jag ingen semla idag. Jag fick min i söndags på Tant Brun i Sigtuna. De har underbara glutenfria semlor som kanske kan vara ett litet tips! ;) De är dessutom ganska små och räcker bra. Jag är själv en person som ganska lätt faller in i sockerbegäret. Håller jag godiset till en gång i veckan hanterar jag det bra. Blir det fler gånger som det blev i helgen kommer suget fram och då får jag hoppa in som min egna kostrådgivare och ge ett totalstopp. Det är inte vikten jag är rädd för utan tycker mest det är jobbigt med begär och socker verkar negativt både på min hy och mitt humör.

Om ni nu bestämmer er för att äta en semla i dag, lova mig en sak. Ha inte dåligt samvete för det, för det mår man inte bättre av! Ät upp och ta nya tag, för i morgon är fettisdagen över! ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar