27 apr. 2012

Plötsligt hände det....

....även mig.

Nack och ryggbesvär. Stressrelaterat. Jag som tar det så lugnt? Det började för fem veckor sedan och nackspärren kommer och går. Vad som exakt utlöste det vet jag inte, men att fara jorden runt några gånger på en månad och en oändlig jetlag gjorde säkert sitt. Utebliven träning pga. trötthet var nog också en bidragande faktor,liksom arbete där kroppen arbetar framåt och en hel del tid framför datorn.

En av mina föreläsningar grundar sig på  "Avsätter du inte tid för att vara frisk nu måste du förr eller senare avsätta tid för sjukdom". Så det jag gör nu är att gå till en naprapat en gång i veckan. Jag ser det som så att jag avsätter tid och investerar i mig själv innan det blir ordentligt illa. Det hade varit enklare att upptäcka det innan det bröt ut, men det går inte alltid att få det perfekt. Då får man göra det bästa av det.

Jag fick löpning och yoga ordinerat. En bra naprapat tycker jag! Jag har också kommit på att Zumba fungerar väldigt bra och det är så kul! Det är nästan omöjligt att gå från ett Zumbapass och inte vara lycklig! Det handlar helt enkelt om att röra sig åt alla håll, så cirkulationen kommer igång ordentligt. Träna i allmänhet alltså, slappna av och vara närvarande.

I helgen kommer jag även teknikfasta. Jag är ofta på resande fot och iPhonen åker upp och ner ur väskan, flygtider ska kollas, Facebook ska kollas, mailen ska kollas. Kollar jag runt på flygplatsen ser jag samma beteende hos andra. Denna lilla fantastiska sak där man har hela sitt liv måste vara ganska stressande som ständigt piper. Sitter inte människor fastklistrade vid iPhonen är det datorn, helt ovetande om vad som händer runt omkring dem just nu. Jag är likandan själv.

Ibland när jag hamnar på hotell utomlands utan Internet kan jag tycka det är ganska skönt, så varför inte göra likadant hemma ibland?

Så jag har bestämt att i helgen blir det inget Internet och ingen iPhone. Allt ska stängas av och jag ska vara totalt närvarande i det jag gör. Jag ska gå långa promenader, träna, läsa min bok och äta god mat.

Det jag upptäckte nu var att jag måste skriva ner allt på lappar. Koder för att få ut paket på Posten, klipptiden och när jag ska jobba nästa gång. Som på den gamla tiden ;-)

Nu är det dags att lämna mysiga Malmö och flyga hem till Stockholm igen. Någon timma efter det åker datorn igen och telefonen stängs av (med dispens för att kolla träningspass och betala räkningar ;)

Kan föresten rekommendera boken jag läser nu "En blomma i Afrikas öken" av Waris Dirie. Hon är verkligen från en värld där Internet och tid inte existerade. När hon väl hamnar i den värld där allt handlar om tid blir hon inte så mycket lyckligare av det trots mer materiella ting.

Trevlig helg alla, vi hörs på måndag!


Det är tid för relaxing...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar