13 dec. 2011

Snabb mat

Det är lite märkligt men man blir hungrig varje dag och då ska maten vara klar nu, nu nu! ;) Jag erkänner att jag lever inte riktigt som jag lär alltid och planerar matinköp för flera dagar framåt. Det är då detta kreativa får komma fram igen och man får snabbt tänka ut ett recept på det som finns hemma.

Frysta grönsaker är verkligen toppen att ha hemma, de håller sig och nerfrysningen tar faktiskt inte bort så mycket av det nyttiga. Morötter och potatis är också något som håller sig länge. Skär dem i mindre bitar så blir de färdigkokta snabbare.

Ett eller flera frysta paket fisk är något som borde finnas i varje frys. Lägg dem i en tät plastpåse i varmt vatten så tinar de på 5-10 min.



Av ett frys-fynd kan man faktiskt få till hemlagat och det på 20 minuter!

Stekt Alaska Pollock
Kokta morötter, potatis och broccoli
Spenatsås

Om jag förespråkar färsk mat i första hand för att det är godare så får dagens kostrådgivartips bli att botanisera runt i frysdisken och storhandla. Det är trots allt bra "snabbmat" så länge det är "rena" produkter såsom fisk, kyckling och grönsaker som följer med hem. Låt de färdiglagade rätterna ligga kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar