9 dec. 2011

Vardagsmotion kompensera

Jobba hemifrån och stillasittande jobb. Vår vardagsmotion jämfört med våra förfäders har ändrats drastiskt. Då letade och jagade man mat på dagarna. Nu sitter vi (många) stilla vid skrivbordet på dagarna för att enkelt hitta maten i matbutiken klar och paketerad. Förr åt vi paleoitisk kost för det var det vi kunde få tag i. Nu kan man få tag i både det ena och det andra med mindre nyttiga egenskaper. Kanske inte så konstigt att övervikt blir ett större problem i samhället.

I veckan har jag suttit en del framför datorn och jobbat eftersom jag jobbar hemifrån. Jag behöver varken springa till tunnelbana eller cykla till jobbet. Att dessutom vakna med halsont varje morgon gör att jag inte har kunnat träna som vanligt. Det jag gör då är faktiskt att vardagsmotion kompensera! En timmas promenad om dagen får stå för en del av den vardagsmotionen jag missar.

Har man en timmas lunch kan en halvtimma bestå av att promenera, 1/2 timma 5 dagar i veckan är 10 timmar i månaden som är 120 timmar om året. Eller gå av bussen tidigare? Cykla till jobbet? Vägra hissar?

Nu ska jag ta ledigt för dagen och knyta på mig ett par träningsskor och städa hela huset, det är också en vardagsmotion i sig!



Trevlig helg!

Har du fler tips på vardagsmotion? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar