28 jan. 2012

Thaimat

Länge har jag undrat varför min thaimat som jag lagar hemma i Sverige inte blir lika god som den jag äter i Thailand. Idag var jag på en thaimatlagningskurs för att ta reda på hemligheterna. Hemligheterna ligger i goda såser, bra färska råvaror, hög värme och som jag misstänkte, en hel del socker.

Det var jag och två tjejer från Australien som gick samma kurs hos Pum´s Cooking school som har en hälsoprofilerad inriktning. Vi fick börja med att välja ut fyra rätter var som vi ville laga. Under tiden kockarna förberedde råvarorna gick vi igenom olika såser och örter som används i det thailändska köket. Sedan var det bara att hugga tag i wok-pannan, de läckra råvarorna och tända på gasen. Rätt efter rätt lagades och det sjöngs "Bah bah bah exercise and smiling, tuk tuk tuk exercise and dancing" på thailändsk engelska när den röda curry pastan mortlades från grunden. Så fort jag såg koncentrerad ut fick jag ett uppmanande kommentar att le! I det thailändska köket ler man! =)

Det är mycket socker i, vi använde ca 1 msk till varje portion. I mycket thaimat är det även kokosfett (mjölk). Kokosfettet är bra och jag är inte rädd för det. Men i kombination med mycket socker som dessutom finns i många av såserna vi använde är det lätt att överäta. Dessutom mycket ris eller nudlar till, gör att en portion thaimat faktiskt innehåller ganska mycket kalorier. Är man försiktig med riset och inte äter upp all sås blir det bättre, då det mesta sockret hamnar i såsen.

Men som med allt handlar det om mängden och hur ofta man äter det och vad man gjort innan (träning). Jag kommer med gott samvete fortsätta äta min älskade thaimat i Thailand och även hämta hem någon gång hemma. Om jag själv skulle laga thaimaten hemma enligt recept skulle alltså min gryta till 4 personer innehålla 4 msk socker. Mysteriet är löst och jag fortsätter laga min thaimat, utan socker men med massa andra nya kunskaper!










1 kommentar:

  1. Ja ibland lyckas man. Ibland! :) Jag tycker din blogg är kanonfin! Bilderna är fantastiska. Jag tror inte du behöver någon bloggdesigner :) Men man kan ju göra mer i Blogger nu än tidigare, finns t.ex. fler textsnitt att välja på.

    KRAM!!!

    SvaraRadera