22 feb. 2012

Uppladdning

Det pratas och diskuteras mycket nu om uppladdningar inför Vasaloppet. Hur ska de se ut? Fett eller kolhydrater? 

Mitt råd där är att äta det man brukar äta men lite mer. Förutsättningarna är att man har en bra och varierad kosthållning från början med kolhydrater, protein och bra fetter. Var extra noga med rutinerna och mellanmålen och börja ca en vecka innan loppet med planeringen. Men att börja äta produkter som kroppen inte är van vid kan ställa till det mer än göra nytta. Börja i så fall att vänja kroppen några månader innan vid ett nytt livsmedel eller produkt för att vara på den säkra sidan. 

 Nu är jag själv inne i en period där jag har bra regelbunden sömn och fasta matrutiner med 3 stora mål om dagen och 2 mindre mellanmål. Och det märks positivt på träningsformen. 

Jag gjorde ett litet löptest i dag och klarade långt över förväntan på löpbandet. Det är en underbar känsla att komma in i andra andningen och benen bara går och går. Så bra att jag nu är helt utslagen. Det är bara att släcka lampan låta kroppen sköta återhämtningen för i morgon är det nya tag, Tabata kl 8! 


Att hitta bra löpskor är också viktigt. Personligen föredrar jag Nike´s lättare varianter. Ni hittar alla modeller här och glöm inte bort rabattkoden frokenchili för 10 % rabatt den gäller hela torsdagen ut. Jag kan också rekommendera den här flecce tröjan att mysa i efter träning eller ute på isen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar