24 nov. 2011

Tänk på hur du äter

I går åt vi hämtad thai-mat i soffan framför Tv:n fast att jag egentligen inte får sitta och äta där (mina regler är att mat äts vid bordet). Mycket riktigt fick jag magont någon timma efter och jag skyllde såklart på maten. Den var ganska stark eller rättare sagt väldigt stark så jag befarade att jag fick ont av chilin, hur skulle det se ut?! ;-)

I dag åt jag rester, alltså samma mat. Men istället för att skyffla in maten (jag var väldigt hungrig igår) så tog jag det lugnt, satt vid bordet och åt sakta och tog det lugnt efteråt. I dag fick jag inte det minsta ont i magen. Nu kan det här ha andra orsaker men det är tänkvärt att tänka på hur man äter och var. För inte är det nyttigt att sitta framåtlutad i en soffa och slänga i sig mat, hur ska magen och tarmarna kunna arbeta då? Har du magproblem efter måltider kan det vara bra att i alla fall testa att ta det lite lugnare och låt maten tysta munnen!


                                               Bild tagen i Thailand på underbart god Thai-mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar