18 jan. 2012

Sömn, bra mat och motion

Två Mexiko resor på 12 dagar satte sina spår, både i form av underbara minnen och en jetlag som bet sig fast. På dagarna känns den inte men så kommer den där på kvällen när det är sovdags. Klarvaken sent in på natten och oväcklig på morgonen.....

I går bestämde jag mig för att göra upp med jetlagen för denna gång och gick upp 05.30 för att få tillbaka rutinerna. Sover jag för länge missar jag ett mål mat och mister energi. Energi går åt för att orka träna. Av träning blir man trött och sover bättre.

På dagen gick jag en riktig långpromenad och fick dagsljus som ger en tydlig signal till kroppen att producera melatonin när kvällen kommer. Av hormonet melatonin blir man sömning och det ger en bra sömnkvalitét. När kroppen producerar mycket melatonin på kvällen blir nivåerna lägre på morgonen och jag blir helt enkelt piggare!

Under mina många år som jag levt med jetlag ganska ofta till och från så har jag aldrig tagit ett sömnpiller eller melatonin i tablettform. Ibland när jag jobbat ganska tuffa arbetspass i uppåt 16 timmar utan sömn, både natt och tidiga morgnar har jag frågat mig om det inte skulle vara mer hälsosamt med ett läkemedel och mer sömn? Men nej, alla promenader/joggingturer i solljus både hemma och på fjärran stränder har hjälpt mig oerhört till bättre sömn och så tänker jag fortsätta!

Vi människor har vissa basala grundbehov att tillfredställa och med ett hälsosamt och regelbundet matintag, sömn och motion stiger motivationen att se till att få fler!

Morgonljus är guld 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar